Λογοθεραπεία
Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, τη διάγνωση και την αποκατάσταση των διαταραχών του λόγου, της ομιλίας και της επικοινωνίας.
Ειδικότερα η λογοθεραπεία μελετά διαταραχές στην άρθρωση και στην φωνολογία, διαταραχές στην ροή του λόγου (τραυλισμός, ταχυλαγία κλπ), διαταραχές στην επικοινωνία και διαταραχές στη μάσηση και στην κατάποση.
Πότε ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπεία;
- Όταν δεν παράγει ήχους, στην ηλικία των 12 μηνών
- Όταν δεν χρησιμοποιεί λεξούλες για να ζητήσει κάτι, στην ηλικία των18- 24 μηνών
- Όταν είναι πάνω από 2,5 ετών και χρησιμοποιεί ελάχιστες λέξεις συνολικά (15- 20)
- Όταν δυσκολεύεται να παράγει ή μπερδεύει ήχους σε μία λέξη (π.χ. να μη λέει καλά το «σ», το «δ» το «ρ» κ.ά), στην ηλικία των 4-5 χρονών
- Όταν οι ξένοι δεν καταλαβαίνουν το παιδί όταν μιλάει
- Όταν παραλείπει ήχους ή/και συλλαβές από τις λέξεις
- Όταν δυσκολεύεται να ακολουθήσει απλές οδηγίες
- Όταν δυσκολεύεται να εκφράσει τις σκέψεις του εύκολα και καθαρά
- Όταν δεν βρίσκει τις κατάλληλες λέξεις που χρειάζεται για να εκφραστεί και να συντάξει σωστά τις προτάσεις του
Μη ξεχνάτε ότι το κάθε παιδί ακολουθεί τη δική του πορεία ανάπτυξης, κατακτώντας δεξιότητες με τον δικό του ρυθμό. Υπάρχουν ωστόσο κάποιοι συγκεκριμένοι, κοινά αποδεκτοί «αναπτυξιακοί σταθμοί», η ηλικία δηλαδή που περιμένουμε από ένα παιδί να κατακτήσει μια δεξιότητα που θεωρείται “ορόσημο” (όπως π.χ. η βάδιση). Παρακάτω μπορούμε να δούμε κάποια τέτοια ορόσημα που αφορούν τον λόγο και την επικοινωνία:
Τα βασικά αναπτυξιακά στάδια του λόγου:
Έως 6 μηνών: Το μωρό αντιδρά σε ήχους, κοιτάει ή στρέφει το κεφάλι προς την πηγή τους – Παράγει ήχους
Έως 12 μηνών: Καταλαβαίνει απλές οδηγίες – Λέει “μαμά”-“μπαμπά” – Γυρίζει όταν ακούει το όνομά του
Έως 18 μηνών: Καταλαβαίνει απλές οδηγίες και προτάσεις – Κατονομάζει οικεία αντικείμενα – Λέει καινούριες λεξούλες κάθε μέρα
Έως 2 χρονών: Καταλαβαίνει σύνθετες οδηγίες (“Πάρε το ποτήρι και βάλε το πάνω στο πιάτο”) – Λέει προτάσεις με 2-3 λέξεις
Έως 3 χρονών: Καταλαβαίνει απλές ιστορίες – Φτιάχνει προτάσεις με 4- 5 λέξεις – Κάνει ερωτήσεις – Χρησιμοποιεί πληθυντικό και προθέσεις
Έως 4 χρονών: Η ομιλία του παιδιού μοιάζει πια πολύ με αυτήν των ενηλίκων, με σωστή γραμματική και σύνταξη, και με σχετικά καθαρή άρθρωση (αν και μπορεί να μην λέει ακόμα καθαρά κάποιους φθόγγους, π.χ. το ρω, το θήτα, το δέλτα, το σίγμα).
Αναμφισβήτητα η έγκαιρη ανίχνευση, εκτίμηση και αντιμετώπιση των δυσκολιών του λόγου και της επικοινωνίας συμβάλλει σημαντικά στην κοινωνική και ακαδημαϊκή επιτυχία των παιδιών.
Με γνώμονα πάντα τον σεβασμό στα ατομικά χαρακτηριστικά και τις δεξιότητες κάθε παιδιού στόχος μας είναι να συμβάλλουμε αποτελεσματικά στην ανάπτυξή του και να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες του.